• EveryWear

ריי באן – ההיסטוריה המרתקת של מותג משקפי השמש המפורסם בעולם

ריי באן הוא מותג על של משקפי שמש ומשקפי ראייה שנוסד בשנות השלושים של המאה הקודמת, בארצות הברית על ידי החברה ״באוש ולומב״. המותג ידוע כיום בעיקר בזכות קולקציות משקפי שמש כמו Wayfarer ו- Aviator (בעברית משקפי טייסים). החברה שבסיסה נמצא בארקנסו מעסיקה למעלה מ- 55,000 עובדים ברחבי העולם.

אז מה קרה עם החברה לאורך השנים? הכנו סקירה קצרה ומעניינת על המותג.

שנות השלושים: הכל על תעופה

בשנות השלושים התעשייה האווירית התפתחה מאוד והמטוסים החדשים אפשרו לאנשים לטוס גבוה יותר ורחוק יותר. טייסי חיל האוויר האמריקני דיווחו כי השמש עשתה להם כאבי ראש ומחלת גבהים בגלל הסנוור והבהירות הקשה. לכן היה צורך בפיתוח מיגון לעיניים וסוג חדש של משקפי שמש הוצג על ידי המותג עם עדשות ירוקות שהקלו על הזוהר בלי לטשטש את הראייה, וכך מותג משקפי השמש של ריי באן נולד.

ריי באן - משקפי שמש טייסים - דגמים מודרנים

משקפי שמש אלו החלו להימכר לקהל הרחב בשנת 1937. בתחילה משקפי שמש אלו עוצבו עם מסגרת פלסטיק עמידה בצורה שכולנו מכירים כיום – משקפי טייסים. הם נקראו כך, מאחר ופותחו ככלי מקצועי לטייסי חיל האוויר. בשנה שלאחר ההשקה, משקפי שמש אלו עוצבו מחדש עם מסגרת מתכתית ומותגו מחדש כ- Ray-Ban Aviator.

לא עבר זמן רב והפופולריות של ריי באן התפשטה מקהל הטייסים לקהל הרחב ובשנים שלאחר מכן המותג השיק מספר משקפי שמש חדשניות שיועדו לבעלי מקצוע שונים וסיפקו פתרונות לבעיות ראייה שהגבילו אותם.

שנות הארבעים: החיבור המסחרי למוצרים צבאיים

במלחמת העולם השנייה טייסי חיל האוויר האמריקני המשיכו להסתמך על משקפי שמש מבית ריי באן, ולכן המותג עבד על מחקר ופיתוח והביא לעולם חידושים נוספים. פתרונות כמו כמו עדשת מראה צבעונית, שהציגה ציפוי מיוחד בחלקה העליון של העדשה להגנה משופרת, אך החלק התחתון שלה יוצר ללא ציפוי כדי לאפשר תצוגה ברורה של לוח הבקרה של המטוס. אף על פי שחידושים יועדו לשימוש צבאי, מוצרים אלו הדהדו בקהל הרחב שרצה ליהנות מאותם פתרונות ייחודים שסיפקו משקפי שמש בעלי ביצועים גבוהים.

בשנים האלה, לא ניתן היה להכחיש את ההשפעה הצבאית על עולם האופנה: חולצות טריקות של הצבא היו מצרך האופנה של שנות הארבעים והציבור היה ממש בעניין לשאוב השראה נוספת. ריי באן סיפקו משקפי שמש חדשים ומגניבים שבדיוק ענו על צורך זה.

שנות החמישים: הוליווד גלאם

בשנים הללו השפיעה הוליווד יותר ויותר על מה שלבשו אנשים. ״וויפר״, משקפי שמש של ריי באן שהושקו בשנת 1952, הופיעו על אגדות מסך כמו ג'יימס דין ואודרי הפבורן וגרמו לכך שדגם זה הפך לאחד מאביזרי האופנה המזוהים ביותר בעולם.

וכמובן שבעשור זה ריי באן הציגו מגוון נוסף של משקפי שמש בעיצובים חדשים ועם עדשות מתוחכמות שתרמו לעליית המותג בעיני הציבור.

שנות השישים: מהפכה ושינוי

ריי באן אימצו את הרוח של שנות השישים והביאו לקולקציה שלהם שינוי ומהפכה. משלושים

דגמים בתחילת העשור, הקטלוג התרחב לחמישים עד 1969. הקולקציה כללה משקפי שמש לגברים, נשים וילדים. ובהרף עין ריי, באן, הפכה למובילה בעולם בתחום המשקפיים בזכות המוניטין שלה ששילב סטייל עם איכות. החוויה של המותג הייתה ייחודית באותה תקופה, החל מדגמי משקפי שמש ועד לאריזה הייחודית שלהם - נרתיקי עור המיוצרים במיוחד למותג שמגנים על משקפי השמש כאשר הם אינם בשימוש.

ריי-באן המשיכה ליצור סגנונות של משקפי שמש חדשים וכוכבים הוליוודיים המשיכו להשתמש בהם. כוכבי על כמו פיטר פונדה, קלינט איסטווד, בוב דילן ועוד נראו כשהם משתמשים בדגמים של ריי באן על המסך ומחוץ לו.

שנות השבעים: ריי באן ספורטיבי ואופנתי

תרבות הדיסקו שלטה בעולם במהלך שנות השבעים וחלק ממנה הייתה אופנה שנועדה כדי להרשים. ריי באן כמובן התפתחה בכיוון הזה עם דגמי משקפי שמש שכללו לעתים קרובות גוונים מגניבים, טקסטורות חדשות וצורות מעניינות. שוק משקפי שמש נעשה מתוחכם יותר והתפתח בשני כיוונים ברורים: אביזר משלים לבגדי ספורט ומוצר אופנה.

בשנים אלו ריי-באן השיקה שני דגמים, ה- Ray-Ban Vagabond ו- Ray-Ban Stateside, לכל אחד מהם מסגרות פלסטיק ושני סוגים של עדשות.

בנוסף המותג הציג חידושים טכנולוגים כמו עדשת Ambermatic הפוטו-כרומית, המסוגלת לשנות צבע בהתאם לתנאי האור שהפכו אותה ליעילה במיוחד בשימוש של ענפי ספורט החורף.

שנות השמונים: במה ומסך

בעשור הקופצני של משחקי הארקייד, MTV וכריות הכתפיים, ריי באן היה אחד ממותגי החובה! דגמים שונים של משקפי שמש מבית המותג הופיעו בסרטים אייקוניים כמו האחים בלוז (1980), עסק מסוכן (1983), טופ גאן (1986) שבעצם החזיר את משקפי טייסים מבית ריי באן לאופנה ועל הדרך גרם לכמה נפשות להתאהב בטום קרוז.

מייקל ג'קסון ביסס את מראה החתימה שלו כשהופיע בגרמי של 1984 עם צמד משקפי שמש של ריי באן מדגם טייסים ואף בחר בדגם אחר מבית המותג לסיבוב ההופעות "Bad Bad" שלו, שנמשך בין השנים 1987-89 והפך לסיבוב ההופעות המוצלח ביותר בהיסטוריה.


שנות התשעים: עידן עסקי חדש לריי באן

משקפי שמש של ריי באן המשיכו להיות חביבים על יוצרי סרטים בשנות התשעים עם כוכבי על כמו דנזל וושינגטון, טים רוט, וויל סמית, טומי לי ג'ונס, ג'וני דפ ועוד רבים אחרים בתפקידים אייקוניים.

בשנת 1999 קבוצת לוקסוטיקה האיטלקית רכשה את המותג (ועוד רבים אחרים), תמורת 640 מיליון דולר.

ומה קרה מאז שנות האלפיים? את המידע תקבלו בכתבה נוספת בקרוב.

לבינתיים אתם מוזמנים לבדוק את קולקציית משקפי השמש מבית ריי באן באתר שלנו.

14 צפיות