כל אחד מכם שמשתמש בבושם, מכיר היטב את הריח שלו הנובע מערבוב של מספר חומרים המפיצים ריח. כאשר חוברים יחד יוצרים חומרים אלו בשמים רבים וגם את אלו שאתם כל כך אוהבים. אך מתעוררת השאלה הבאה: האם אתם מכירים את כל המרכיבים שמהם יצרו את הבושם המועדף עליכם? יכול להיות שחלק ממש שנכנס לבושם שלכם יכול גם להריח טוב אבל גם להיות קצת מוזר על הדרך?

בשמים באופן כללי מכילים תערובת של אלכוהול, שמנים, ורכיבים אחרים כמו מיצוי של צמחים ופרחים למשל, אבל לא רק. בכתבה זו ריכזנו עבורכם כמה ממרכיבי הבישום המוזרים ביותר בכל הזמנים. בשביל לא להלחיץ אתכם, החלטנו לחסוך מכם את המידע הספציפי על איזה בשמים מכילים אותם.

מושק
מושק הוא סוג של חומרים ארומטיים הנפוצים כתווי בסיס בבישום – כל כך הרבה בשמים בנויים על התווים האלו שבוודאי הניחוח שלהם יהיה לכם מאוד מוכר. בשוק קיימים מספר רב של תווי מושק והם כוללים הפרשות מבלוטות ריח של בעלי חיים כמו צבי מושק, סיווטות (יונק דמוי חתול מאסיה הטרופית), צמחים רבים שפולטים ניחוחות דומים ואף חומרים מלאכותיים שפותחו כדי להריח כמו המקור. אך אל דאגה, רוב בשמים מודרנים משתמשים לרוב במושק סינטטי או צמחי כך שהסיכויים שהפרשות מעולם החיי ירוססו על הצוואר שלכם מאוד נמוכים.

לבדנום (Labdanum)
ניחוח הלבדנום מופק משיח ורד המדבר שגדלה על סלעים ונקיקים שדיי קשה להגיע אליהם. בעבר, השיח שימש כתרופה טבעית ובהמשך זוהה גם כמרכיב נעים לייצור בשמים. מה שמיוחד בחומר הזה הוא לא המקור שלו, אלא איך נהגו להפיק אותו. בעבר הלא רחוק הניחוח היה מופק על ידי סריקת ירכיים של עזים או כבשים (או שניהם) שהתחככו בשיחים הריחניים. עם זאת כיום, הלבדנום מופק מהשיחים באמצעות מיצוי באלכוהול או בזיקוק אדים – אז אל דאגה, אף עז (או כבשה) לא הוטרדה בשביל שתריחו טוב.

סקאטול
באופן טבעי חומר זה נמצא בצואה ובזפת ופחם, למעשה מולקולת הסקאטול היא התמצית של הפסולת. גם כשהוא מדולל, הריח של הסקאטול דוחה. אז למה משתמשים בו בכלל בייצור בשמים? באופן מוזר, עקבות מזעריות של סקאטול נמצאים בפרחים רבים, כמו יסמין ופריחת התפוז. בשילוב עם ריחות פרחוניים, הכימיקל גורם לתערובת הבושם להריח טבעי יותר. בנוסף, תופתעו לדעת שהוכח כי סקאטול פועל באופן דומה לסרוטונין, כימיקל התורם להנאה ולאושר בבני אדם. בשמים רבים משתשמים בו בכמויות מזעריות אך אל דאגה, המקור של הניחוח בטוח ואינו מהווה סכנה בריאותית.

אבקת שריפה
אבקת שריפה, כן כן זאת שנמצאת בחומרי נפץ שונים ותרמילי כדורים, היא תרכובת כימית המורכבת מגופרית, פחם ואשלגן חנקתי. בשמים רבים משתמשים בתרכובת הזו אודות לניחוח הפלפלי מעושן שלה. חשוב לציין שאף שאבקת שריפה נשמעת כמו ארומה המיועדת לגברים, היא נמצאת בשימוש גם בבשמים לנשים - אש לא?

אמברגריס
מרכיב מוזר נוסף שמקורו בבעלי חיים הוא אמברגריס, חומר שעווה שנמצא במערכת העיכול של לווייתני הזרע. אמברגריס, ידוע בזכות ניחוח המושק הימי והמתוק שלו ושימש לכאורה בשאנל מס '5 המקורי.

למרות שהוחלף ברובו בגרסאות סינטטיות כיום השמועות עדיין מספרות שיש בשמים שעדיין משתמשים בחומר המקורי. אמברגריס הוא אחד ממרכיבי הבושם היקרים ביותר על פני כדור הארץ. אנחנו ממש לא מעודדים צייד לוויתנים, ולכן מאוד בעד התחליפים הסינטתיים.

אם לא הספיקו לכם חמשת החומרים המשונים הללו, יש עוד מספר רב של חומרים מעניינים ומעניינים פחות שאנחנו מבטיחים לסקור בכתבות הבאות.